Twórczyni metody malowania palcami - pedagog R. F. Show - zastosowała ją po raz pierwszy w 1934 roku w jednej ze szkół rzymskich. Autorka zaobserwowała, ze malowanie dziesięcioma palcami ma wiele wspólnego z naturalną skłonnością do "paćkania" się w substancjach o konsystencji błota. Walory tej metody to: pomoc w pokonywaniu lęku, uwalnianie sięod zahamowań, wzmacnianie wiary we własne siły, pobudzanie ekspresji fantastycznej, wartości diagnostyczne jako techniki projekcyjnej.
Opis sposobu stosowania w praktyce metody malowania dziesięcioma pacami. 1. Przygotowanie do zajęć: Metoda ta wymaga przygotowania farb i papieru. Zaleca się stosowanie sześciu podstawowych kolorów: niebieskiego, czarnego, czerwonego, brązowego, zielonego i zółtego. Mozna je uzupełnić kolorem białym i fioletowym.Farby powinny znajdować się w miseczkach o takiej wielkości, by dziecko mogło swobodnie włozyć w nie rękę. Mozna malować na białym lub szarym papierze pakunkowym o rozmiarach 55x40cm. Papier przytwierdza się do stolika lub sztalugi. Wysokość stołu powinna odpowiadać wysokości dziecka i znajdować się nieco powyzej poziomu jego łokci. Malując dziecko moze obchodzić stolik ze wszystkich stron, dlatego nie nalezy go ustawiać przy ścianie: poniewaz ogranicza to dziecku dostęp do stolika. W poblizu nalezy umieścić miskę z wodą i ręcznik. 2. Technika wykonania: W pracy z dziećmi konieczna jest instrukcja słowna nauczyciela (terapeuty) i jego obecność przy wykonywanych przez dziecko pracach. Instrukcja słowna, której forma słowna jest uzalezniona od wieku dziecka i jego cech indywidualnych brzmi następująco: "W tych miseczkach jest farba. Nie będziemy uzywali pędzli, mamy przeciez dziesięć palców - pięć na jednej ręce i pięć na drugiej ręce, będziemy więc malować palcami. Dziesięć palców to chyba więcej niz jeden pędzel. Mozesz malować, cokolwiek chcesz, powiedz mi, gdy obraz będzie skończony". W zalezności od wieku dziecka i jego właściwości indywidualnych jeden seans moze trwać od 2 do 40 minut. Przeciętnie trwa on od 20 do 30 minut i w tym czasie dziecko wykonuje obrazek oraz odpowiada na pytania dotyczące jego treści. Obrazki nalezy eksponować dając dowód uznania pracy dziecka. 3. Analiza zachowania się dziecka: Metoda ta oprócz cennych walorów terapeutycznych, wymienionych wcześniej, ma równiez, wartości diagnostyczne. Obserwacji poddaje się szereg elementów, takich jak: ustosunkowanie się dziecka do tworzywa, element czasu, element ruchu, zachowanie się wobec kolorów.
Elementy w relacji do ewentualnych zachowań dziecka: 1. Stosunek do tworzywa: Postawa zachowania dystansu - chęć unikania wykonania zadania:dziecko wykazuje opór emocjonalny związany z koniecznością zabrudzenia całej ręki farbami, często przerywa malowanie z lęku przed "upapraniem się". Postawa ta występuje u większości dzieci w pierwszym zetknięciu się z malowaniem dziesięcioma palcami. W trakcie kolejnych zajęć dziecko powoli przechodzi do postawy zaangazowania: Postawa zaangazowania - o jej wystąpieniu świadczy całokształt zachowania dziecka : maluje nie tylko palcamia swój entuzjazm, badź oburzenie słowami lub gestami: bywa takze, ze dzieci malują sobie farbą twarz, fartuszek, doświadczając przy tym uczucia przyjemności i satysfakcji. 2. Element czasu: Dziecko przedłuza rozpoczęcie malowania - prawdopodobieństwo występowania stanów lękowych. Dziecko często przerywa pracę - moze to być objawem np. reakcji lękowych na barwę ( tzw.szok barw), któremu towarzyszy wypowiedź słowna typu: "spójrz, jak to strasznie wygląda", nienawidzę tego koloru, czy mozna go zamalować itp. Niektóre dzieci przerywają często pracę, by umyć ręce, co wiąze się z lękiem przed zabrudzeniem. 3. Element ruchu: Podczas malowania dzieci w rózny sposób nakładają farbę: poprzez klepanie rozmazanej farby:poprzez tworzenie kolein , podkładu z grubej warstwy, a następnie wykonywanie w nim rysunku, wcieranie, tworzenie kropek (dotknięcia lekkie, niepewne).
Zachowanie się wobec kolorów: Obserwacja dziecka związana z zachowaniem się wobec kolorów obejmuje trzy elementy:Wybór kolorów oraz kolejność ich uzycia; Reakcja dziecka na kolor widziany na arkuszu; Poprawienie połozonego koloru. Zachowanie dziecka w trakcie malowania oraz analiza gotowego wytworu stwarzają mozliwość interpretacji pozwalającej na ustalenia diagnostyczne, jednakze są one niewątpliwie trudne, poniewaz wymagają doświadczenia klinicznego.
Przepis na farbę. Składniki: mydło (płatki mydlane), gliceryna, zelatyna spozywcza, mąka ziemniaczana, farby plakatowe lub barwniki. Mydło ścieramy na tarce, zalewamy wodą i gotujemy w garnku. Do tego dodajemy kolejno:glicerynę, rozcieńczoną zelatynę spozywczą i krochmal z maki ziemniaczanej, cały czas gotując i mieszając składniki. Uzyskujemy w ten sposób konsystencję gęstego budyniu. Po wystudzeniu masę dzielimy na porcje, do których dodajemy farby plakatowe lub barwniki farb podanych wcześniej kolorach.
Literatura: B. Kaja "Zarys terapii dziecka", Bydgoszcz 1998
Opracowała: mgr Jolanta Wylezałek |